Sommardäck

UTVALDA MODELLER

Några av våra bästsäljande sommardäck:

Priser

Nedan ser du några prisexempel. Vi har ett större sortiment än det som visas här nedan. Välkommen att ta kontakt med oss för att få veta mer. 

I priserna ingår:

  • Hämtning av dina gamla hjul
  • Montering på fälg
  • Balansering
  • Nya ventiler (Ej TPMS)
  • Miljöavgift
  • Leverans inom 026/0290-området

175/65-14

Budget:  

2 600 :-

Kumho:  

2 900 :-

Hankook:  

3 100 :-

Michelin:  

3 900 :-

195/65-15

Budget:  

2 800 :-

Kumho:  

3 700 :-

Hankook:  

3 500 :-

Michelin:  

4 100 :-

205/55-16

Budget:  

2 900 :-

Kumho:

3 400 :-

Hankook:  

3 800 :-

Michelin:  

4 600 :-

215/55-16

Budget:  

3 400 :

Kumho:  

5 000 :-

Hankook:  

5 200 :-

Michelin:  

7 200 :-

225/45-17

Budget:  

3 300 :-

Kumho:  

4 200 :-

Hankook:  

4 900 :-

Michelin:  

5 600 :-

235/65-17

Budget:  

4 000 :-

Kumho: 

5 400:-

Hankook:  

6 200:-

Michelin:  

7 200 :-

225/40-18

Budget:  

3 400 :-

Kumho:  

4 800 :-

Hankook:  

5 200 :-

Michelin:  

5 800 :-

235/60-18

Budget:  

4 700 :-

Kumho:  

5 400:-

Hankook:  

6 500 :-

Michelin:  

7 600 :-

Frågor och svar om sommardäck

Vanliga frågor och svar

Årligen publiceras en rad tester av sommardäck. Två däck som kommit mycket högt upp i flera tester är Continental PremiumContact 5 samt Nokian Hakka Blue 2. De har bägge blivit ”Bäst i Test” i vissa tester och kommit två/trea i andra tester. Mycket beroende på vad som testas.
Men det dessa tester gör är att man framförallt testar däckens egenskaper när de är helt nya. Vi anser att Michelin är svårslaget om man skulle jämföra däcken efter 1000 mils körning.

Ja, vi säljer begagnade sommardäck som självklart uppfyller lagkraven för att vara godkända. Vi säljer även nya däck som är tillverkade för ett par år sedan. Dessa däck får inte kallas för nya då de har åldern ”mot sig”. Däremot har de fortfarande mycket goda egenskaper. Att välja begagnade eller ”äldre” nya däck är ett sätt att köpa billigare sommardäck.

Ja, kontrollera lufttrycket en gång i månaden så du inte kör med fel tryck. Generellt bör man ha 2,2-2,5 bar men kontrollera alltid i instruktionsboken vad som gäller. Det tryck som anges där är vad man minst bör ha. Vid högre belastning (större tyngd) kommer högre däcktryck krävas. Även detta bör framgå i instruktionsboken.


Med för lågt däcktryck kan bränsleförbrukningen öka med ett par procent. Lågt tryck innebär alltså en högre kostnad för drivmedel samt kortare livslängd för däcken. Man kan räkna med att däckets livslängd förkortas med upp till en femtedel om däcktrycket enbart är ca 80% av vad det borde vara.