Friktionsdäck

UTVALDA MODELLER

Några av våra bästsäljande friktionsdäck:

Priser

Nedan ser du vad några av våra friktionsdäck kostar. Vi har ett större sortiment än det som syns här på sidan. Ta gärna kontakt med oss för att få veta mer.

I priserna ingår:

175/65-14

Budget:
3 400 :-
Hankook:
3 800 :-
Michelin:
4 500 :-

185/65-14

Budget:
3 400 :-
Hankook:
3 900 :-
Michelin:
4 800 :-

195/65-15

Budget:
3 400 :-
Hankook:
4 000 :-
Michelin:
4 900 :-

205/55-16

Budget:
3 500 :-
Hankook:
4 000 :-
Michelin:
6 200 :-

225/45-17

Budget:
3 900 :-
Hankook:
6 400 :-
Michelin:
9 100 :-

235/65-17

Budget:
4 800 :-
Hankook:
7 400 :-
Michelin:
9 100 :-

225/40-18

Budget:
4 200 :-
Hankook:
7 400 :-
Michelin:
9 300 :-

235/60-18

Budget:
5 300 :-
Hankook:
7 800 :-
Michelin:
10 700 :-

Frågor och svar om friktionsdäck

Vanliga frågor och svar

Det är viktigt att känna till skillnaderna mellan dubbfria vinterdäck och dubbade vinterdäck. Friktionsdäck kan monteras tidigt på hösten, eftersom de fortfarande funkar bra när det inte är vinterväglag. Samtdigt är de inte lika säkra att använda på is eller packad snö. 

Exempel på ett par punkter som skiljer friktionsdäck och dubbdäck åt är som följer: 

  • Vid körning på is eller packad snö är friktionsdäck avsevärt sämre. 

  • De har lägre rullmotstånd och är tystare vid körning på asfalt. 

  • De är miljövänligare än däck med dubbar, eftersom de genererar färre slitagepartiklar. De sliter dock mer än sommardäck. 

Nej, de är inte avsedda att användas på sommaren. Detta eftersom de slits snabbt och att köregenskaperna försämras när gummiblandningen mjukar. 

Däremot kan de öka säkerheten under tidig höst och sen vår, då vi i Gävle inte sällan upplever ganska hastiga temperaturförändringar. I många länder är friktionsdäck det enda alternativet, eftersom dubbar helt enkelt inte är tillåtna att köra med. I vissa städer och gator, så som Hornsgatan i Stockholm till exempel, är det aldrig tillåtet att köra med dubbar. Även i Gävle har det varit tal om att förbjuda dubbar i de centrala delarna av staden, men så har inte skett. 

Trycket bör kontrolleras en gång i månaden. Att köra med fel tryck kan innebära att du förbrukar mer bränsle än nödvändigt, och i värsta fall till och med att trafiksäkerheten försämras. Det kan också innebära att däcken slits snabbare än om du hade haft rätt mängd luft i dem. 

Vanligast är kanske att man kör med lite för lågt tryck. Har du 80 procent av det som står i bilens handbok, kan du räkna med att däckens liv förkortas med upp till en femtedel.